RUN FLAT pneumatiky sú podľa ISO technickej normy tie gumy, na krorých sa dá bez problémov navigovať auto až do rýchlosti 80 km/h a to na vziadalenosť až 80 km bez tlaku. Pneumatiky vyhovujúce podmienkam ISO standard 16992, sa označujú na bočnej strane pneumatiky nasledujúcim symbolom a pridaním písmena „F“ pred priemer napr. 225/45 RF17.
V skutočnosti výrobcovia označujú tieto pneumatiky rôznymi skratkami, najčastejšie
- RFT (Run-Flat Technology)
- ROF (RunOnFlat)
- SRC
ale môžeme sa stretnúť aj s ďalšími skratkami, ktoré môžu byt kombinované aj s iným nadpisom
- FRT (Flat Run Technology) – stretneme sa s tým najmä na značke NOKIAN, ktorý po strate tlaku a pri plnom zatažení dopuručuje jazdu max. 50 kilometrov, naprázno aj 150 km. Doporučená rýchlosť je 80 km/h, na šmikľavej ceste iba 50 km/h.
Nokian (CZ) - ZP (Zero Pressure) – Michelin označuje takto svoje pneumatiky a doporučuje na nich jazdiť po defekte maximálne 80 kilometrov s rýchlosťou 80 km/h.
ZP SR – Takto označené pneumtiky doporučujú použiť maximálne 30 kilometrov po spustení, a to s maximalnou rýchlosťou 80 km/h. Označenie používa tiež Michelin na svojich pneumatikách.
Michelin (EN) - DSST (Dunlop Self Supporting Technology) – s touto skratkou sa stretneme na pneumatikách značky Dunlop
Dunlop (EN) - SSR (SelfSupportingRunflat) – používa to Continental
Continental (SK) - EMT, ROF(RunOnFlat) – GoodYear (EN)
- R/F – Pirelli technology
- VRFC – Vredestein technology
Princíp fungovania týchto pneumatík je použitie vystužených bočníc peumatiky. Je známe, že ak bežná pneumatika stratí tlak, zdeformuje sa pod ťarchou vozidla. Takto vyfučaná pneumatika vylučuje bezpečnú jazdu, pretože môže dojsť k strate kontroly nad vozidlom. Ďalej je isté, že takáto bežná vyfučaná pneumatika sa po niekoľkých kilometroch jazdy zničí
Práve z tých dôvodov, aby sa predišlo podobným nepríjemnostiam, majú pneumatiky RUNFLAT spevnené bočnice, čím udržia poškodenú pneumatiku na ráfiku. Testy potvrdili, že je to možné aj pri úplnej strate tlaku. Ak je maximálna rýchlosť vozilda znížená na 80km/h, dá sa s takouto pneumatikou dôjst do vzdialenosti 80 až 100 kilometrov. Je však portebné vedieť, že pokles tlaku v RUNFLAT pneumatikách je takmer nepostrehnuteľný, pretože jazdné valstnosti a optický vzhľad sa tým nemenia. Z tohto dôvodu si použitie tejto inovácie vyžaduje indikátor defektu pneumatiky (TPMS – Tire Pressure Monitoring System).
Veľkou výhodou je dojazd a to, že sa nemusíme obávať nepríjemného prezúvania v daždi či v zime. Ďalej, keďže nie je potrebné náhradné koleso a zdvihák, ostane nám o 60-90 litrov viac miesta v batožinovom priestore (na váhe to uberie 10 až 25kg).
Pozrime si aj nevýhody tejto technológie. Ako sme už spomínali, bočnice RUNFLAT pneumatík sú tvrdšie, ako pri klasických pneumatikách, vďaka čomu je jazda na nich pocitovo tvrdšia. Majú tiež väčšiu hmotnosť a valivý odpor, z čoho vyplýva, že sa zvyšuje spotreba paliva vozidla.
Čo sa týka finančnej stránky nevýhod, RUNFLAT pneumatiky sú cca. o 15-20% drahšie ako klasické. Tiež sa neodporúča ich oprava a použitie po väčsom defekte, ktorú by klasická pneumatika pravdepodobne zvládla.
Ak berieme prezúvanie, kvôli tuhej bočnici to je pomerne náročné. Aby sa predišlo poškodeniu pätiek plášťa pri prezúvaní, treba stroj, ktorý narába s pneumatikou veľmi šetrne – nemá ho však každý pneuservis, takže prezúvanie RUNFLATOV nás vyjde tiež o niečo drahšie.