Servisná príručka automobilov zvyčajne obsahuje informácie o intervaloch výmeny oleja a faktoroch, ktoré intervaly ovplyvňujú. Nižšie sa venujeme týmto témam, ktoré sme doplnili o naše poznámky z vlastných skúseností.
Samotný proces výmeny oleja pozostáva z niekoľkých zdanlivo jednoduchých krokov, ktoré si však vyžadujú presnosť a pozornosť. Nehovoriac o správnom skladovaní použitého oleja a filtrov, keďže sú považované za nebezpečný odpad. Neoddeliteľnou súčasťou procesu výmeny oleja je aj výmena olejového filtra, ktorá by sa mala vykonávať pri každej výmene oleja.
Ovplyvňujúce faktory
Stav motora (tesnenie)
Nie je to typické pre novšie autá, ale treba to spomenúť ako možnú príčinu spotreby oleja: rôzne druhy poruchy tesnenia a straty tesnenia (napr. netesnosť olejovej vane, porucha tesnenia veka ventilov…). Spomínané závady sa dajú poväčšine ľahko zbadať, prezrádza ich veľká olejová škvrna pod autom či v motorovom priestore.
Typickou príčinou nadmernej vnútornej spotreby oleja staršieho motora s vyšším počtom najazdených kilometrov a/alebo motora používaného s nesprávnym motorovým olejom môže byť napr. porucha tesnenia drieku ventilov, alebo abnormálne opotrebovanie ložísk čoraz častejšie používaných turbodúchadiel.
Stav motora ovplyvňuje aj pomer využitia výkonu a výkonu motora výrazne ovplyvňuje aj množstvo spotrebovaného oleja, navyše pomer je exponenciálny, teda pri plnom využití je výrazne vyšší ako pri priemernom využití.
Extrémne teplotné podmienky dajú motoru tiež zabrať (pri nízkej rýchlosti – keď chladiaci účinok hnaného vetra je slabý alebo vôbec nie – mazivo v motore sa môže prehriať a to znamená vyššie straty odparovaním.)
Strata motorového oleja a jeho prísad vyparovaním prebieha aj pri priemernom používaní. Samozrejme, aj z tohto pohľadu možno merať výrazné rozdiely medzi motorovým olejom nižšej kvality a motorovým olejom prémiovej kategórie
Motor „žerie“ olej
Výrobcovia v technických údajoch vozidiel uvádzajú spotrebu oleja na najazdené kilometre. Spotreba 4-8 dl/1000 km je u väčšiny typov motorov úplne normálna. Ak časom z motora zmizne väčšie množstvo oleja, je to určite varovným signálom a treba čo najskôr vyhľadať automechanika.
Počet studených štartov
Toto je jeden z najdôležitejších momentov z hľadiska životnosti motora a oleja. Hoci ide len o okamih, studený štart je najnepríjemnejším momentum klasických piestových spaľovacích motorov. Pri studenom štarte sa časť paliva, ktorá sa zráža na stene valca, dostane do olejového priestoru, odkiaľ sa nedokáže odpariť. Množstvo spotrebovaného oleja sa tak dopĺňa o rozpustené palivo, čo nie je prospešné z hľadiska mazanoa. O tomto probléme svedčí, ak po dlhej ceste po diaľnici výrazne klesne hladina oleja /palivo rozpustené v oleji sa počas dlhej cesty vyparí/.
Faktom tiež je, že kvalitné mazivo (napr. 100% syntetický a/alebo esterový motorový olej) mení svoje mazacie vlastnosti po zriedení menej ako jeho menej kvalitný konkurent.
Uvedený jav je typický pre benzínové motory, ale môžeme hovoriť aj o riedení motorového oleja pri dízlových motoroch. Určitý stupeň zriedenia pri použití vhodného kvalitného motorového oleja nespôsobuje problémy s mazaním, avšak v prípade vozidiel nepretržite používaných na krátke jazdy a v mestskej premávke sa možno stretnúť aj s extrémnym zriedením. Takéto namáhanie znesie len vhodný kvalitný olej.
Ako je zrejmé z vyššie uvedeného, ani príliš nízka, ani príliš vysoká hladina oleja nie je z hľadiska životnosti komponentov motora priaznivá. Počas celého intervalu je dôležité sledovať hladinu motorového oleja. V závislosti od typu vozidla vás o tom môže informovať palubný počítač vozidla alebo mierka hladiny oleja umiestnená v motorovom priestore.