Aquaplaning
Počas daždivých dní nie je nezvyčajné, že sa na povrchu vozovky vytvára súvislá vrstva vody. Aby ste sa vyhli javu aquaplaningu, odporúčame držať sa nasledovných:
• Pravidelne kontrolujte a upravujte tlak vzduchu v pneumatikách!
• Skontrolujte tiež, či hĺbka dezénu pneumatík dosahuje 3 – 4 milimetre. (Nespoliehajte sa na minimálnu požadovanú hodnotu 1,6 mm!
• Ak na povrchu vozovky spozorujete vodnú clonu, spomaľte! Bezpečnosť je prvoradá.
Keby sa to stalo …
Vyviaznuť z aquaplaningu bez nehody si od vodiča vyžaduje veľkú duchaprítomnosť. Väčšina ľudí šliapne na brzdu, keď zistí, že vozidlo stratilo kontakt s vozovkou. Týmto však iba zhoršujú situáciu, lebo sa vozidlo stáva skutočne nekontrolovateľným.
Správnou reakciou je vyčkať chvíľu bez brzdenia a spomalenia. Potom môžeme postupne začať brzdiť ( súčasne brzdíme aj motorom – preradíme na nižší prevodový stupeň,). Budeme cítiť, ako pneumatiky „ožijú“, tj. získajú späť svoju trakciu.
Účinnosť týchto rád a odolnosť voči aquaplaningu jednoznačne závisí od pneumatík (a samozrejme od našej cestovnej rýchlosti). Čím účinnejšie dokáže pneumatika vytlačiť vodu z behúňov, tým väčšia je šanca, že sa vyhneme horúcim situáciám.
Na záver dva tipy:
Ak to nie je nevyhnutné, počas búrky/prehánky na cestu radšej nevyrážajme. Najmä ak naše pneumatiky prežili už pár sezón alebo ich kvalita sa nepribližuje kvalite produktov prémiových výrobcov. (Testy pneumatík pravidelne obsahujú výsledky o odolnosti proti aquaplaningu, prečítajte si ich!)
– Ak musíme aj tak vyraziť, nepoužívajme tempomat! Môže sa stať totiž, že v prípade aquaplaningu sa systém pokúsi okamžite zmeniť rýchlosť jazdy, čo môže viesť k zvýšeniu nebezpečenstva.
Intenzívny dážď a silný nárazový vietor zvyšujú pravdepodobnosť pošmyknutia a pretočenia automobilu. Nehovoriac o aquaplaningu. Za týchto okolností je pravidlom znížiť našu obvyklú rýchlosť na bezpečnú úroveň.
Rovnako dôležité môžu byť aj spoľahlivé stierače. Pri výmene pneumatík sa oplatí vymeniť aj gumy na stieracích lištách!
zdroj: marso.hu