Prázdniny odštartovali, určite každý motorista má už naplánované, kedy a kam sa vyberie na dovolenku. Najdôležitejšou úlohou pred cestou je absolvovať aj technickú prípravu vozidla. Ako sme to už aj v predošlom článku rozoberali, nejde iba o technický stav automobilu, je dôležité a vrelo odporúčané venovať náležitú pozornosť aj pneumatikám. V zásade musíme urobiť dve dôležité veci, na jednej strane posúdiť stav pneumatík a na druhej strane skontrolovať a prípadne upraviť tlak v pneumatikách. To že pneumatiky majú byť vyhovujúce aktuálnemu ročnému obdobiu, by malo byť základom.
Podľa súčasných právnych predpisov nemôže byť hĺbka dezénu letných pneumatík nikdy menšia ako 1,6 milimetra, je však lepšie držať sa odporúčania, aby ste sa na dovolenku nevydali s hĺbkou dezénu menej ako 2 milimetre. Nemôžeme vedieť dopredu, aké počasie bude úradujúce na ceste a v akých poveternostných podmienkach strávime dovolenku. Čím väčšia je hĺbka dezénu, tým odolnejšie sú naše pneumatiky proti defektu a nemusíme sa báť, že by sme sa s naším autom dostali do aquaplaningu ani pri náhlom lejaku.
Dôležitosť správne nastaveného tlaku v pneumatikách nesmieme preceňovať. Jjazda pri nízkom tlaku v pneumatikách významne zhoršuje stabilitu vozidla v zákrutách a nebezpečne zvyšuje brzdnú dráhu, nehovoriac o zvýšenej spotrebe paliva, väčšom opotrebovaní pneumatík a negatívnom vplyve odpruženia mäkkých pneumatík. Najväčšie nebezpečenstvo však spočíva v tom, že pri cestovaní s autom zaťaženým na dovolenku, nízky tlak v pneumatikách výrazne zvyšuje pravdepodobnosť defektu, ktorý sa stáva takmer vždy pri vysokých rýchlostiach, a je preto mimoriadne nebezpečný, lebo môže vyústiť do úplnej straty kontroly nad autom. Ak sa to stane na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste, následky môžu byť fatálne, v lepšom prípade auto končí v priekope.
Úzko to súvisí s otázkou tlaku v pneumatikách – málokto sa tým zaoberá, ale keď naložíme auto nadpriemerne, napríklad počas dovolenky, musíme k tomu prispôsobiť aj tlak vzduchu v pneumatikách, teda zvýšiť. Hodnota správneho tlaku v pneumatikách je uvedená buď na stĺpiku dverí vozidla, alebo v odkladacej skrinke v prístrojovej doske alebo v okolí uzáveru palivovej nádrže, ale presné pokyny pre naložené auto nájdete v užívateľskej príručke vozidla. Keď však dorazíme na miesto dovolenky, pravdepodobne auto vyložíme, čím eliminujeme veľké zaťaženie, preto je vhodné v tom čase vrátiť tlak v kolese na normálnu hodnotu.
Ak by sa počas cesty vyskytol defekt, riaďte sa predpismi, nezabudnite na žltú vestu, postavte výstražný trojuholník a ak je to možné, odstavte vozidlo čo najďalej od rušného cestného úseku. Ak Vás stretne letná prehánka či búrka, spomaľte, bezpečnosť je prvoradá.