Domov>Člákny>Aby sme jasne videli cieľ
stierače
Člákny

Aby sme jasne videli cieľ

Sú súčasťou nášho života už vyše sto rokov a v podstate sa nezmenili. Stierače sú gumené lišty, ktorých úlohou je stierať vodu zo skla. Znie to tak jednoducho. V skutočnosti však skrývajú inžiniersku precíznosť.

Ich používanie berieme za samozrejmosť, zvykli sme si, že nám uľahčujú život a zvyšujú pocit bezpečia na cestách. Asi si ani neuvedomujeme, akou sú dôležitou súčasťou každého vozidla. Ani nám nenapadne premýšľať nad tým, ako stierače vlastne vznikli a čím sa od seba odlišujú.

Pohyb stieračov umožňuje skrytý mechanizmus poháňaný jednosmerným elektromotorom. Pri menších a lacnejších modeloch áut sa používa na čelnom skle jednoduchší motor. Tomuto pohonu hovoríme rotačný, pretože kľuka motora uchytená na hriadeľ sa točí okolo svojej vlastnej osi. Tento motor nemá vlastnú riadiacu jednotku. Samotná operačná logika, teda to, kedy a akou rýchlosťou spustiť pohyb stierania, je kontrolovaná centrálnou riadiacou jednotkou auta. Výhodou je v tomto prípade jednoduchosť mechanizmu, nevýhodou obmedzená funkčnosť v porovnaní s takzvanými reverzibilnými motormi.

Reverzné motory sa montujú do vozidiel vo vyšších modelových radoch. Pracujú v riadenej harmonickej rotácii hriadeľa podľa aktuálne vyžiadaného výkonu, výkyvu a rýchlosti. Vďaka tomuto riešeniu je mechanizmus tichší, má hladšiu celkovú operáciu a má rozšírenú ponuku funkcií, napríklad nižšiu, takzvanú parkovaciu polohu, keď sa stierače schovajú pod lem kapoty. Rotačné riešenie ponúka tiež komfortné funkcie, napríklad servisnú polohu, ktorá umožňuje stierač v prípade potreby vyklopiť či demontovať, je tu aj možnosť spomalenia stierania pri zastavení na križovatke alebo ovládanie pomocou dažďového senzora. Aby stierače nesklamali, keď ide do tuhého, testujú sa ešte pred začiatkom výroby až na 500 000 cykloch.

Do mechanizmu, cez ktorý sa rotačný pohyb prenáša na stierače, je zabudovaný samotný motor. Pri vývoji a testoch sa kladie veľký dôraz na funkčnosť a odolnosť celého systému pri nízkych a vysokých teplotách, a taktiež aj vo vysokých rýchlostiach. Skúmajú napríklad aj akustické prejavy celého systému. Samotný mechanizmus je dimenzovaný na plynulú operáciu pri teplotách od -30 do +70˚C. Stieracie lišty sa testujú na 500 000 cykloch. Pri bežnom používaní ich je, samozrejme, dobré meniť omnoho skôr. Odborníci odporúčajú cca. každých šesť mesiacov.

Kontakt – Pneu- a rýchloservis Bugár

tel.: 0908 59 22 46
adresa: Múzejná 520, Duajská Streda
e-mail: info@no1pneu.sk
Zľavy programu Partner