Cena sezónnych pneumatik sa podobne ako u prakticky všetkých ostatných produktov behom roku pravidelne mení. Zvyšovanie cien o 2-4% na prvý pohľad nemusí vyzerať až tak desivo, ale ak sa na to pozrieme v zrkadle uplynulých mesiacov, uvidíme, že nárast cien pneumatík očakávaný na začiatok októbra, nebude prvý v tomtp roku.
Vývoj cien pneumatík prechádza veľkou zmenou. Cena, ktorú dnes konečný spotrebiteľ za pneumatiku zaplatí je ovplyvnená viacerými faktormi: aktuály stav globálneho hospodárstva, vývoj medzinárodných vzťahov zainteresovaných kajín (logistika tovaru) a v neposlednom rade podmienky výroby produktu (dostatok/nedostatok surovín atď.).
Pozrime sa teda na to aj bližšie.
Dnes už neexistuje segment hospodárstva, do ktorej nevstúpila Čína. Základom jej úspechu je/bolo jej silné hospodárstvo, vyspelé technológie a samozrejme lacná pracovná sila. Jedným najdôležitejším pilierom je práve automobilová výroba. Vďaka obrovskej výrobnej kapacite dokázala Čína uspokojiť značnú časť celosvetového dopytu aj v segmente lacných pneumatík.
Rok 2020 však priniesol zmenu vzťahov s USA, čo narušilo doposiaľ bezprekážkovú medzinárodnú logistiku Čínskych produktov. EÚ tiež zaviedla novú daň za tovar objednaný z Číny. Situáciu ešte skomplikovala pandémia Covid-19. V júni tohto roku v reakcii na nové ohnisko koronavírusu obmedzila Čínska vláda prevádzku jedného z najväčších nákladných prístavov na svete neďaleko Hongkongu. Dôsledky narušenia dodávateľskej siete bude svet pociťovať ešte dlho, lebo sa v dôsledku návalu presmerovaných lodí vytvorili ďalšie dopravné uzly na juhu Číny.
Na trasách z východnej Ázie do Európy zdražela obchodná lodná doprava až do 400 percent. Rekordné sú aj jej meškania. Nájdenie voľného kontajnera môže trvať niekoľko týždňov. Dôvodom sú nedostatočné kapacity, stúpajúci dopyt, následky blokovania Suezského prieplavu a pandemické vlny. Prístavy sú opakovane paralyzované, a obmedzujú svoje služby. Náklady na najpoužívanejší typ kontajnera stúpli v priemere z 2 000 na 8 000 eur.
A pomaly sa dostávame k odpovediam na otázky okolo vývoja cien pneumatík.
Plynutím času v dôsledku spomínaných okolností sa dostáva do Európy čoraz menej lacných pneumatík. Dopyt na ne však neklesol. Domáci výrobcovia pneumatík sa snažili vysporiadať sa s touto výzvou. Vyprodukovať však také množstvo pneumatík znamená nárast cien.
Samozrejme zreagovali aj veľkosklady, ktoré sú najväčšími odberateľmi pneumatík priamo od výrobcov. Začali teda doplňovať zásoby v extrémnych rozmeroch ešte pred ďalšou vlnou zdražovania cien. V tom momente ale sa už aj oni dostali do pozície, v ktorej sa rozhoduje o predajnej cene. Z týchto skladov sa dostávajú pneumatiky aj do maloobchodného predaja a tak ku konečnému spotrebiteľovi.
Ďalsie zvyšovanie cien pneumatík sa podľa vyjadrení Európskych výrobcov odhaduje na október 2021.
zdroj: reuters