Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali, je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate.
Úbytok tlaku je pre Vaše obutie škodlivejší než prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
Zmenu tlaku v pneumatikách môže spôsobiť aj zmena teploty, prirodzená strata vzduchu alebo iné faktory. Pre udržanie optimálneho tlaku ich pravidelne skontrolujte. Podhustená alebo prehustená pneumatika spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie, stratu stability alebo nepresnú navigáciu auta.
Dobre nahustená pneumatika zabezpečuje optimálnu prílnavosť a spotrebu. Ďalej má veľký plyv na ďalšie diely nápravy a komfort jazdy. S udržaním optimálneho tlaku v pneumatikách si môžeme dlhšie užívať ten zážiťok, ktorý výrobcovia vysnívali.
Podhustená pneumatika je v kontakte s vozovkou vo väčšej miere, ako by to bolo optimálne. Tým pádom sa zvyšuje trecia sila, čo spôsobuje zohrievanie pneumatiky a väčšiu spotrebu. To preto, lebo mäkká guma sa lahšie deformuje a v zákrutách sa boky dotýkajú vozovky. Podľa testov sa tento jav vyskytuje už od straty 0,5 barov, čo voľným okom ešte nie je viditeľné.
Prehustená pneumatika je tuhá a tvrdá, behúň sa dotýka vozovky iba čiastočne. Už aj o 0,5 barov prehustená pneumatika sa skôr poškodzuje od výmolov a od nečistôt. Prehustená pneumatika prenesie viac z nezrovnalostí na vozovke, tým pádom poškodzuje aj súčiastky nápravy.
Pneumatiky hustené špeciálnym plynom (dusíkom), vďaka väčším molekulám, polamšie strácajú tlak. Expanzia plynu je menšia, čo zabezpečí, rovonerný tlak v pneumatikách, vďaka čomu je menšia šanca na výskyt oxidácie disku.
Kde nájdem doporúčený tlak na mojom aute?
Výrobcovia tieto údaje umiestnili aj na aute. Najčastejšie sa nachádzjú pri tankovacom otvore alebo pri dverách šoféra nalepené na karosériu.