Základnými rozmerovými parametrami sú šírka, profil a priemer. Ďalšie uvedené čísla a písmená uvádzajú konštrukciu, nosnosť a rýchlostný index. Parametre pneumatík na Slovensku sú najčastejšie uvedené nasledovne: 205 / 55 R16 91 H. Pozrime sa teda podrobnejšie, čo tieto parametre v praxi znamenajú:

Šírka (205)
Šírka pneumatiky uvedená v milimetroch. Z bezpečnostného hľadiska je nevyhnutné, aby bola v súlade s údajmi uvedených v technickom preukaze vozidla. Je to číslo pred lomítkom a definuje profil pneumatiky. Ako hodnota šírky pneumatiky sa rozumie maximálna šírka pneumatiky pri menovitom zaťažení a tlaku hustenia.
Profil (55)
Profil pneumatiky je údaj definujúci výšku bočnice pneumatiky, uvádza sa v percentách. Východiskom je 100 % – šírka pneumatiky, z čoho sa vypočíta profil v percentách. Tento parameter definuje výšku pneumatiky od disku po okraj. Pokiaľ je teda profil 55, je výška pneumatiky 55 % zo 205 mm. čo činí 112,75 mm.
Priemer (16)
Priemer pneumatiky je hodnota uvedená v palcoch. Ide o vnútorný priemer pneumatiky a musí sa zhodovať s kovovou časťou kolesa (priemer ráfika), na ktorú sa umiestňuje (upevňuje) pneumatika. Vnútorný priemer pneumatiky je výška pneumatiky meraná od dolného kraja ráfika k jeho hornému okraju.
Konštrukcia (R)
Ide o radiálnu konštrukciu plášťa pneumatiky, čo znamená, že vnútorné vlákna kostry kolies kolmé na smer rotácie pneumatiky pri jazde. V prípade pneumatík pre osobné automobily sa označuje písmenom R. V prípade vývojovo staršej diagonálnej konštrukcie je konštrukcia značená pomlčkou. Niektoré vysokorýchlostné pneumatiky majú značenie ZR. Tento kód definuje pneumatiky vyrobené pre rýchlosť nad 240 km/h.
Nostnostný index – záťaž (91)
Nostnostný index alebo hmotnostný index definuje maximálne zaťaženie na jednu pneumatiku. Jednotlivým indexovým číslam zodpovedá príslušná hodnota vyjadrená v kg. V tomto prípade teda 91 neznamená 91 kg. S nosnostným indexom sa uvádzajú aj kódy XL či RF, ktoré znamenajú zosilnenú konštrukciu, tým pádom teda zvýšenú nosnosť pneumatík.
Rýchlostný index (H)
Tento index sa označuje písmenom a v príslušnej tabuľke mu zodpovedá maximálna rýchlosť v km/h. To znamená rýchlosť, na ktorú je pneumatika stavaná. Ak je táto rýchlosť pri jazde prekročená, hrozí riziko poškodenia pneumatiky, tým pádom sa zvyšuje riziko nebezpečia. Rýchlostný index sa musí zhodovať s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla alebo musí byť vyšší. V našom uvedenom príklade teda písmeno H znamená, že daná pneumatika je určená do maximálnej rýchlosti 210 km/h.