Funkčné brzdy sú hlavnou podmienkou pre bezpečnú jazdu. Brzdový systém je neustále v pohotovosti a dostáva riadne zabrať. Brzdám by sme preto mali venovať pozornosť nielen vtedy, keď je už zrejmé, že niečo nie je v poriadku.
Pozorná kontrola brzdových platničiek a brzdových strmeňov a včasné ošetrenie ich závad môže zamedziť viacerým poškodeniam brzdových kotúčov. Medzi nimi napríklad prehrievaniu, horúcim škvrnám a veľmi častému vzniku súmerných drážok po celom obvode kotúča, ktoré vznikajú pri zaseknutom brzdovom strmeni alebo brzdových čeľustiach.
Keď brzdy pískajú
To, že s brzdami nie je niečo v poriadku, napovie už zvuk pri brzdení. Príčiny pískania bŕzd môžu byť rôzne. V lepšom prípade je dôvodom znečistenie brzdových komponentov. V takom prípade navštívte servis, kde vám jednotlivé časti brzdovej sústavy vyčistia.
Závažnejším dôvodom pískania bŕzd však môže byť ich nadmerné opotrebovanie. Buď ide o prenikavé pískanie pri výraznom spomaľovaní, prípadne veľmi počuteľné šúchanie. Pískanie sa v tomto prípade objavuje z dôvodu zadretia brzdových platničiek a brzdového strmeňa alebo z dôvodu ich nadmerného opotrebenia.
Pri takýchto zvukoch tiež neváhajte s návštevou servisu a prehliadkou jednotlivých komponentov brzdovej sústavy.
Brzdové platničky a brzdové strmene
Dôležitou súčasťou každého brzdového systému sú brzdové platničky. Tieto prichádzajú do styku s brzdovým kotúčom a vytvárajú tak treciu silu potrebnú na spomalenie alebo zastavenie.
Zanedbanie starostlivosti o brzdové strmene a ich pohyblivé časti môže spôsobovať rôzne „choroby“ brzdových kotúčov, ako napríklad prehrievanie, horúce škvrny a častý vznik súmerných drážok po celom obvode kotúča.
Chvenie volantu
Všetky brzdové kotúče môžu z času na čas trpieť problémom vibrácií. Tie sú spôsobené prehriatím kotúča a následným prudkým ochladením, napríklad vodou z mláky, či pôsobením snehu. Prejaví sa to zvlnením kotúča a trasením volantu pri brzdení.
Brzdový kotúč je vyrábaný špeciálne pre konkrétny model auta, ale montáž nekvalitného materiálu môže tiež spôsobiť problémy.
Pri osádzaní nových kotúčov, je nesmierne dôležité očistiť všetky dosadacie plochy, ako aj plochu náboja obrusovačom nábojov kolies, aby bol brzdový kotúč v jednej rovine so samotným nábojom.
Je taktiež dôležité skontrolovať hádzanie kotúča po jeho osadení. Odstrániť olejovité a mastné zvyšky, prach z brzdového obloženia, z častí kotúčových, bubnových bŕzd a brzdových kotúčov je najlepšie sprejovým čističom bŕzd, ale bez obsahu acetónu.
Bod varu brzdovej kvapaliny
Funkčnosť brzdového systému vozidla je potrebné preveriť tak pred zimou, ako aj po nej. Predovšetkým ide o prípadný únik brzdovej kvapaliny, stav brzdových trubičiek, kotúčov a doštičiek. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou bez vedľajších účinkov. Dôležité je skontrolovať stav brzdovej kvapaliny, t. j. odmerať obsah vody v brzdovej kvapaline.
Ak bod varu nezodpovedá norme a je nižší, môže v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín a tiež voda obsiahnutá v brzdovej kvapaline spôsobuje koróziu v brzdovom systéme, ktorá ovplyvňuje účinnosť bŕzd.
Nezabudnime na ručnú brzdu!
Klasická mechanická ručná brzda počas silných mrazov môže primrznúť. Lepšie je ju tak vo vonkajšom prostredí nepoužívať. Ak už primrzla, riešením je demontovať brzdové lanká a bowden premazať, napríklad vzlínavým mazivom s obsahom teflónu.
zdroj: würth