Najväčší rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami je v dezénovej zmesi gúm. Dávnejšie bol rozdiel iba v tvarovaní dezénu. Vďaka stálej inovácii sú zimné pneumatiky čoraz spoľahlivejšie a výkonnejšie aj na mokrej vozovke.
Zmes dezénu, kombinovaná guma so silikátom (kyselina kremičitá – syntetický elastomér), umožňuje dobrú trakciu a nízky valivý odpor.
Vzory dezénov sú tiež prispôsobené zimným podmienkam, aby umožnili čo najlepšiu trakciu pre bezpečnú jazdu.
Robustnejší dezén a hlbší vzor zaručuje vysoký výkon aj na cestách pokrytých snehom i ľadom. Široké drážkové bloky umožnia pneumatikám lepšiu udržateľnosť na kopcoch a zákrutách.
Hustejšie lamely napomáhajú v rozbiehaní a brzdení na zasneženej či zľadovatenej vozovke a asistujú tiež pri odstraňovaní nahromadeného snehu v hlavných drážkach dezénu. Ostré hrany lamiel prinášajú lepšiu trakciu v nepriaznivých zimných podmienkach.
Začiatky
Dodnes používanú technológiu, zimnú zmes so silikou, ako prvá predstavila francúzska Michelin v roku 1992. Táto pneumatika nielen že umožňovala lepšiu priľnavosť za zimných podmienok, ale mala aj nižší valivý odpor, čo vo veľkom ovplyvňuje spotrebu vozidla. Predtým sa zimné pneumatiky líšili od letných iba dezénom.